fredag den 14. september 2012

Mere marmelade

Jeg har også lavet andet end at lytte til lydbøger de sidste par uger.. Jeg har været ude og plukke hyben og æbler så jeg kunne lave mere marmelade :)


Her kan i se resultaterne af mine anstrengelser.. Der var 6 glas ren hyben marmelade og 6 glas hyben-æble-rosin marmelade..

Jeg ved ikke om jeg vil lave den af ren hyben igen.. Der er nemlig meget arbejde ved den, alle kernerne skal nemlig fjernes inden man kan koge det, og det tager ret lang tid.. Det tog mig og min kæreste 1 time at rense nok til 6 glas.. Det virker måske ikke af voldsomt meget, men da den med ren hyben ikke er min favorit er det lang tid for mig at bruge på den :) men hvis jeg kan få andre til at fjerne kernerne kan jeg sagtens gøre resten..

Den anden er også tidskrævende, men da hyben kun skal have klippet enderne af ved denne er den meget mere overkommelig.. Efter de er blevet klippet skal de bare koges i en halv times tid også kan man si væden fra.. Det er så væden man bruger videre når man har kørt æbler og rosiner gennem en kødhakker.. Der efter skal det bare koges en halv times tid..
Det der tog lang tid ved denne var at fjerne kernerne fra æblerne, men det fik jeg heldigvis overtalt min søde kæreste til at gøre, og så tog det noget tid at få æblerne revet da vi ikke har en kødhakker.. Kødhakker problemet er så blevet løst med hjælp fra min mormor, jeg  har nemlig fået lov til at låne hendes Kenwood køkkenmaskine :)


De æbler der ikke blev brugt til marmelade er blevet kogt i en sukkerlage så de kunne fryses ned..
Jeg har allerede planlagt hvad jeg skal bruge dem til :) noget af det skal jeg bruge til at lave æblesmør og resten skal bruges til kanel marmelade (æble, stikkelbær og kanel) og nok også lidt mere hyben-æble-rosin marmelade hvis jeg når at få plukket flere hyben :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...